Dagtilbud lejrtur 2   Dagtilbud lejrtur 3   Dagtilbud lejrtur 4

 

Sørøverflaget vajede i til tider stiv kuling. Men hverken lunefuldt majvejr eller hjemve fik for alvor tag i de 126 børnehavebørn, der i begyndelsen af maj var på lejrtur i Bogensholmlejren ved Ebeltoft Vig.

Hvert år samles de ældste børn fra Skødstrup Dagtilbud, den selvejende institution Løgtengården og børnehaver i Skæring i billedskønne omgivelser ved foden af Mols Bjerge. Her skal de overnatte uden mor og far, på sørøverløb, have lejrbål og spise snoller i soveposerne om aftenen.

Men lejrturen er mere end det. Den er også en vigtig del af samarbejdet mellem skolen og børnehaverne om at skabe en tryg skolestart med masser af genkendelighed for de børn, der efter sommerferien begynder i 0. klasse på Skødstrup Skole.

”Lejrturen har fokus på overgangen fra børnehave til skole. Børnene får øje på nye venner, de lærer at samarbejde med nye børn, og vi giver dem nye udfordringer,” siger pædagogisk leder i Skødstrup Dagtilbud Rikke Hansen, der er tovholder på lejrturen.

”Og så sker der det, at vi på lejren oplever helt nye sider af børnene, som vi ikke oplever hjemme i børnehaverne. De handler meget mere selvstændigt, og de er gode til at hjælpe hinanden og finde løsninger. Det giver dem robusthed og et godt afsæt til skolestart.”

Dagtilbud lejrtur 5   Dagtilbud lejrtur 6   Dagtilbud lejrtur 9

Nye kammerater
Børnene tager afsted sammen med kammerater og pædagoger fra egen børnehave. Men på lejren møder de børn fra byens øvrige børnehaveafdelinger. Børn, som de efter sommerferien kommer til at se hver dag på skolen, og som de måske kommer til at gå i klasse med.

”Det skaber tryghed og genkendelighed, når børnene har mødt hinanden og har skullet samarbejde før. De kommer til at snakke om, at de skal gå i skole sammen, og det har allerede skabt sammenhold,” siger Rikke Hansen.

På lejren får børnene besøg af skolens børnehaveklasseledere. De introducerer børnene for sjove lege med bogstaver og tal og får samtidig lov til at observere, hvordan børnehavepædagogerne, der kender børnene ud og ind, er sammen med børnene.

”Børnehaveklasselederne er rigtig gode til at italesætte over for børnene, hvad de kommer til at arbejde med i skolen. Det bliver mere konkret for børnene. Samtidig får børnehaveklasselederne øje på, hvordan de bedst understøtter de forskellige børn. Og så har de bare rigtig god tid til at sludre med børnene,” siger Rikke Hansen.

Efter sommerferien starter fem nye børnehaveklasser på Skødstrup Skole.

Af Charlotte Kongsgaard Nielsen, kommunikationsmedarbejder Skødstrup Skole og Skødstrup Dagtilbud

 Læs mere i 8541 -dit lokale blad (juni 2019)

Vi anvender cookies for at sikre dig en bedre service på vores websted, og indsamle ikke personlige brugsoplysninger. Ved accept tillader du os at anvende cookies.
Mere info Acceptér Afvis